Прахово боядисване на метални изделия
Пясъкоструй на джанти

Блог

* * *

В СПОР ЗА ЦЕНИТЕ

В началото на 2015 г. ми хрумна идеята да коментирам цената за праховото боядисване в България, да я сравня с цената за боядисване в Европа, по-точно в Германия, и да се замислим за влиянието на тази цена върху възнаграждението на заетите в този бранш.

Оборудването за праховото боядисване най-често е вносно (както и в Германия) - и по-конкректно е швейцарско. Праховата боя, която се внася в България (както и в Германия), е произведена в Европа - Германия, Австрия, Италия, Норвегия. Компресорите за производство на необходимия въздух също са внос от Европа. Електроенергията в България доскоро беше по-евтина, но вече настига европейските цени. Откъде може да спести българският бояджия? От „направи си сам” печки и камери, аспирация и внос на по-евтина турска боя. Всички останали разлики в цената на боядисването се поемат от заплатите на работещите в тази сфера и печалбата на предприемача. И да видим примерите:

http://www.air-color-lueneburg.de/angebote-und-preise.php

По-горе не написах цените за прахово боядисване в България за сравнение. То е между 5 и 10 лв. на кв.м. в зависимост от боята и някои други фактори. Някои клиенти са недоволни дори от цена 5 лв./кв.м. И то такива, които изнасят метални изделия за Европа. Същите клиенти търсят перфектно качество при цена 8-10 лв./км.м., което всъщност зависи от боята, а да не говорим за по-висока договорена цена. В немския сайт цената е 28 евро/кв.м.!!!

 Другата спорна тема с клиентите е цената за много дребни детайли. Както се вижда и от немския  сайт по-горе, при дребните детайли изобщо не може да става дума за боядисване на квадрат, защото се полага много труд за малка квадратура.  Цената на немците е 2.7 евро/бр. за детайл 0.06 кв.м.!!!

Боядисването на обемни конструкции с малка квадратура също е спорен въпрос. В следващия сайт немците го решават с коефициент:

http://www.zinq.com/touch-of-zinq/preise-pulverbeschichten/           

Още примери:

http://www.frick-pulverbeschichtung.de/preisrechner/preisrechner.php

Европейците (и в частност немците) си ценят труда. При почти еднакви, а всъщност би трябвало да са еднакви, инвестиции цената на услугата тук е 8-10 пъти по-ниска от там, като тук не е прието да се плаща скоро. Ако изобщо се плати.

За потвърждение на горното ми твърдение, ще копирам част от кореспонденцията ми (малко от „кухнята”) с български производител, изнасящ за Германия:

From: МЕН
To: НЕГО
Subject: plashtane?
Бях останал с впечатление, а и Вие сте го твърдял  винаги, че сте отговорен и  точен бизнес партньор. Писах Ви два имейла с въпрос за срока на плащане. Нямам отговор. Сега Ви питам за трети, последен път: кога да очаквам плащане?

From: НЕГО
To: МЕН
Subject: Re: plashtane?
Имейли пиша тогава, когато е наложително.
Прекрасно се знаят срокове на плащане, а те са от 45 до 60 дни.

From: МЕН
To: НЕГО
Subject: Re: plashtane?
Значи, когато някой се интересува от парите си, не е „наложително” да се  отговаря.
Това значи ли, че няма да се плати?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Пращам няколко интересни факта за цени в Германия за боядисване. Имам и за Полша. И там положението е подобно.

From: Х
To: НЕГО
Subject: Re: plashtane?
Благодаря за файловете с някаква информация относно боядисване в Полша и Германия. Ние обаче сме в България. Бъди така добър да „извадиш”:
1. стойността на транспорта - той се увеличва почти двойно от България до Германия;
2. ние трябва да сме конкурентни поне с 25% и нагоре, защото в противен случай никой няма да стане клиент;
3. качеството на немци съм виждал - МНОГО по-добро е от това, което предлагаме ние като РАЛ-бои вследствие на по-добри технологии: имат вани за почистване+помещенията за бои са изключително чисти+боядисват на светло (а не „опипване”)+имат обезмасляващи вани отделно и т.н.;
4. стандарта на живот;
5. и чак сега сравни (каквото ми предлагаш да сравним) като: цени, срокове, качество... Е, и? Толкова ли са по-скъпи от нас ?

From: МЕН
To: НЕГО
Subject: Re: plashtane?
т.1. Имам клиент от Гьотинген, Германия, който ми изпрати едно кашонче с алуминиеви детайли (13 кг), аз му ги боядисах за 40 евроцента/бр. (0,005 кв.м.) и му ги върнах със Спиди. Явно транспортът не е чак такава драма. А и защо само боята се оскъпява с транспорт?
т.2. За 25% разлика можеш да разчиташ на боядисване ДЕНОНОЩНО от нас.
т.3. Със сигурност качеството на немците е по-високо. А ние ще останем без вани, без хубаво осветление, с нечисти помещения, защото са ни ТАКИВА ЦЕНИТЕ.
т.4. Защото ние сме се примирили да ни е такъв.
т.5. Някъде в немските оферти ми се мярна минимална единична цена за боядисване на дребен детайл от 2.7 евро/бр. Твоята беше 30 ст. Ако не ме лъже математиката, това е 17 ПЪТИ!!!! Ако трябва да бъда честен, това е изключение. Най-често разликата е 6-8-10 ПЪТИ (НЕ ПРОЦЕНТИ)!!!
Ако трябва ти да бъдеш честен, като срокове никой немец не може да ме бие.
Качеството е функция на цената. По-скъпи, добре, ама да е двойно, а то 10 ПЪТИ!!!
А сега?

За пояснение - боядисването стана през ноември 2014 г., а диалогът е от януари 2015 година.

NB! Според промените в ТЗ, приети през 2013 г., отложеното плащане в България може да бъде в рамките на 30 дни, а други срокове се уговарят писмено и не могат да надхвърлят 60 дни.

Ето такива работи в нашата държава...

* * *

"ОМЕКВАНЕТО" НА ДЖАНТИ


Спорът за съсипването на летите джанти при процедурата „прахово боядисване“ се води години наред по форумите. Засега няма победител при двете противоположни тези. Едните казват, че джантите „омекват“ и е по-добре да се боядисват традиционно с мокра боя, а другите твърдят, че праховото боядисване е по-здраво и трайно. Всеки трябва да избере за себе си начина на боядисване, защото със сигурност и в двете тези има верни твърдения.
Алуминият се топи при 6600C. При 1800С едва ли настъпват сериозни изменения, но пък трябва да се има предвид, че джантите са сплав от няколко метала: при различните производители – с различни сплави, с неясно поведение при печенето, а при някои може да се промени кристалната решетка. „Омекването“ е по-малкият проблем, по-големият и по-възможен е, ако се „втвърдят“ и станат „чупливи“. В тази връзка мнението по форумите, че с „бегачките“ трябва да се внимава, е вярно. От друга страна, твърдението, че праховата боя е по-здрава, също е вярно. Това се разбира, когато трябва да се чисти с пясък боядисана прахово джанта. Има разлика. Праховата боя е с предимството, че е еластична, тоест тя се огъва с метала, без да се пука. Разбира се, не може да издържи на досег с тротоара или с изхвърчалото камъче.
По-долу публикувам част от статия с отношение към джантите. Ако на някого му е полезна и в помощ, нека я ползва със здраве.

Алуминий и алуминиеви сплави
Алуминият е представител на групата на леките метали (алуминий, магнезий, берилий). По обема на производство се нарежда веднага след желязото. Характеризира се с: плътност - 2,7 g/cm3; температура на топене – 6600С; кристална решетка К12; механични свойства Rm50 - 100МРа. А35-40%, 20-30НВ. Притежава висока топло- и електропроводимост. Има относително добра корозионна устойчивост във въздушна среда, тъй като на повърхността му се образува оксидна корица от Al2O3, която е плътна и го предпазва от корозия. Алуминият има добри леярски свойства (особено леярските сплави), въпреки че свиването му е голямо - 2% . Притежава висока пластичност особено в интервала 100-1500С, което позволява да се изработва тънко фолио, което замества станиола.
От по-горното се оформят следните три основни направления на употребата му:
1. Висока пластичност - позволява да се произвеждат детайли чрез дълбоко изтегляне, щамповане и валцоване.
2. Висока електропроводимост – използва се за електротехнически цели. Проводници от алуминий с равна електропроводимост са по-леки отколкото от медта.
3. Висока корозионна устойчивост - използва се в битовата техника, за транспортиране и съхранение на хранителни продукти.
Техническите алуминиеви сплави намират по-голямо приложение - особено в самолетостроенето. Легиращите елементи, без да увеличават значително относителната плътност на материала, повишават якостта и твърдостта му. Разбира се, това се отразява върху корозионната устойчивост и електропроводимостта, които намаляват.
Алуминиевите сплави се подразделят на две групи:
- леярски, предназначени за леене, и
- деформируеми, предназначени за обработване чрез коване, валцоване, пресоване. Деформируемите сплави се делят на неуякчаващи се и уякчаващи се чрез термично обработване. Неуякчаващите се чрез термично обработване деформируеми алуминиеви сплави се характеризират със сравнително ниска якост, висока пластичност и корозионна устойчивост. Използват се най-често за изделия, получавани чрез дълбоко изтегляне. Към тази група се отнасят сплави Al-Mn , Al-Mg. Тези сплави превъзхождат чистия алуминий с по-високата си якост, корозионна устойчивост, а за системата Al-Mg и по-малката плътност (магнезият е по-лек от алуминия).
Най-разпространеният представител на групата алуминиеви сплави, използвани в деформиран вид и уякчавани чрез термично обработване, е дуралуминият. Той съдържа около 4% мед и 0,5 % магнезий, а също манган и желязо. Структурата на дуралуминия в отгрято състояние се състои от твърд разтвор и вторични включвания на различни интерметални съединения. При закаляване от 50000С основното количество от тези съединения се разтварят в алуминия, тоест в закалено състояние структурата се състои от алуминиев твърд разтвор. Дуралуминият принадлежи към естествено стареещите алуминиеви сплави и най-високи механични свойства се получават след стареене при стайна температура в продължение на 5-7 денонощия след закаляването.
Най-разпространените леярски алуминиеви сплави са силумините. За получаване на плътни отливки се използват сплави с малък интервал на кристализация, най-често сплави с евтектичен състав. Силумините намират широко приложение заради доброто съчетание на високи леярски и механични свойства. Високосилициевите сплави слабо се уякчават след закаляване и стареене, но механичните свойства на тези сплави могат същевременно да се повишат чрез модифициране. Леярските сплави се употребяват главно за отливки в двигателостроенето. Най-често използвани марки силумини са AlSi11, AlSi5Cu1 и др.
За детайлите като цилиндрови глави бутала и др., които работят при температури в границите на 200-3000С и дори до 5000С, се използват огнеупорни алуминиеви сплави, легирани с мед, магнезий, никел, желязо, титан. За получаване на необходимите свойства тези сплави се закаляват и след това се подлагат на изкуствено стареене. Колкото по-сложен е съставът на сплавта и съставът на отделящите се фази, толкова по-бавно протича разякчаването на сплавта при високи температури. Затова огнеупорните сплави обикновено имат сложен химичен състав и съдържат специално прибавени добавки от желязо и никел, които забавят дифузионните процеси.

***

Партньори

Място за вашата рекламаfacebook